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Pädagogische Psychologie

Prof. Dr. Ricarda Steinmayr – Lehrstuhlinhaberin Foto von Prof. Dr. Ricarda Steinmayr

Telefon
(+49)231 755-7118

Sprechzeiten
Während der Vorlesungszeit:
Donnerstags, 12.00-13.00 Uhr
Vorherige Anmeldung per E-Mail erforderlich.

Bitte beachten Sie: Etwaige Ausfälle der Sprechzeiten werden unter Studium > Aktuelles > Sprechstunden bzw. per Aushang bekannt gegeben.

 

Weitere Informationen

Adresse

Technische Universität Dortmund
Fakultät 12 Erziehungswissenschaft, Psychologie und Soziologie
Emil-Figge-Str. 50
44227 Dortmund

Raum 2.330

Weitere Informationen

Ausbildung und beruflicher Werdegang

Curriculum Vitae in English


seit 2012

Professorin für Pädagogische und Differentielle Psychologie
TU Dortmund

02/2019 – 06/2019 

Visiting Professur NUI Galway
Irland

2012

Elternzeit

2010 - 2012

Professorin für Pädagogische Psychologie
Universität Marburg

2009 - 2010

Elternzeit

2002 - 2009

Wissenschaftliche Mitarbeiterin des Psychologischen Institutes
Universität Heidelberg

2010

Habilitation
Universität Heidelberg

2002 - 2005

Promotion
Universität Heidelberg

1999 - 2002

Hauptstudium der Psychologie
RWTH Aachen

1998 - 1999

Graduate Studies
University of Oklahoma, USA

1996 - 1998

Grundstudium der Psychologie
Universität Düsseldorf

1995 - 1996

"European Business Studies"
Fachhochschule Bochum

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Forschungsinteressen


  • Determinanten schulischen Leistungsverhaltens
  • Motivationsentwicklung
  • Hochbegabung
  • Diagnostik (Schwerpunkt Testfairness)
  • Geschlechtsunterschiede

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Publikationen


Accepted/in press
  • Bergold, S. & Steinmayr, R. (im Druck). Diagnostik der allgemeinen kognitiven Leistungsfähigkeit unter besonderer Berücksichtigung von Hochbegabung und sonderpädagogischem Förderbedarf im Förderschwerpunkt Lernen. In F. Zimmermann, J. Möller & T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Basiswissen Lehrerbildung: Schulische Diagnostik und Leistungsbeurteilung. Seelze: Klett-Kallmeyer.
  • Steinmayr, R., Weidinger, A. F., Heyder, A. & Bergold, S. (angenommen). Warum schätzen Mädchen ihre mathematischen Kompetenzen geringer ein als Jungen? – Ein Erklärungsversuch unter Berücksichtigung von Noten, Leistungstests, Lehrer- und Elterneinschätzungen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
  • Crede, J., Wirthwein, L., Steinmayr, R. & Bergold, S. (im Druck). Schülerinnen und Schüler mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Bereich emotionale und soziale Entwicklung und ihre Peers im inklusiven Unterricht: Unterschiede in sozialer Partizipation, Schuleinstellung und schulischem Selbstkonzept. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie.
  •  Kriegbaum, K., Steinmayr, R. & Spinath, B. (accepted). Longitudinal reciprocal effects between teachers’ judgments of students’ aptitude, students’ motivation, and grades in math. Contemporary Educational Psychology.
  • Wirthwein, L., Bergold, S., Preckel, F., & Steinmayr, R. (accepted). Personality and school functioning among intellectually gifted and non-gifted adolescents: Self-perceptions and parents’ assessment. Learning and Individual Differences.
  • Heyder, A., Südkamp, A. & Steinmayr, R. (accepted). Teachers’ Attitudes Toward Inclusion and Students’ Socioemotional School Experiences in Inclusive Education. Learning and Individual Differences.
  • Bergold, S., Christiansen, H., & Steinmayr, R. (in press). Interrater agreement and discrepancy when assessing problem behaviors, social-emotional skills, and developmental status of kindergarten children. Journal of Clinical Psychology, 0(0). doi: 10.1002/jclp.22840

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2020
  • Heyder, A., Weidinger, A. F., Cimpian, A., & Steinmayr, R. (2020). Teachers’ belief that math requires innate ability predicts lower intrinsic motivation among low-achieving students. Learning and Instruction. Advance online publication. doi:10.1016/j.learninstruc.2019.101220 

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2019
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2019). Why time constraints increase the gender gap in measured numerical intelligence in academically high achieving samples. European Journal of Psychological Assessment35, 392‐402. doi: 10.1027/1015-5759/a000400
  • Steinmayr, R., Wirthwein, L., Modler, L., & Barry, M.M. (2019). Development of Subjective Well-Being in Adolescence. International Journal of Environmental Research and Public Health16, 3690. doi.org/10.3390/ijerph16193690
  • Lauermann, F., Meißner, A., & Steinmayr, R. (2019). Relative importance of intelligence and ability self-concept in predicting test performance and school grades in the math and language arts domains. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000377
  • Steinmayr, R., Weidinger, A. F., Schwinger, M. & Spinath, B. (2019). The importance of students’ motivation for their academic achievement—Replicating and extending previous findings. Frontiers in Psychology10, 1730. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01730
  • Wirthwein, L., Sparfeldt, J.R., Heyder, A., Buch, S.R., Rost, D.H., & Steinmayr, R. (2019). Sex differences in achievement goals: do school subjects matter? European Journal of Psychology of Education. doi: 10.1007/s10212-019-00427-7
  • Christiansen, H., Reck, C., Zietlow, A. –L., Otto, K., Steinmayr, R., Wirthwein, L., . . . Schwenck, C. (2019). Children of Mentally III Parents at Risk Evaluation (COMPARE): Design and Methods of a Randomized Controlled Multicenter Study—Part I. Frontiers in Psychiatry10doi: 10.3389/fpsyt.2019.00128
  • Heyder, A., Steinmayr, R., & Kessels, U. (2019). Do Teachers' Beliefs About Math Aptitude and Brilliance Explain Gender Differences in Children's Math Ability Self-Concept? Frontiers in Education4doi: 10.3389/feduc.2019.00034
  • Weidinger, Anne F., Steinmayr, Ricarda, & Spinath, Birgit. (2019). Ability self-concept formation in elementary school: No dimensional comparison effects across time. Developmental Psychology, 55, 1005-1018. doi: 10.1037/dev0000695 and 10.1037/dev0000695.supp (Supplemental)
  • Bergold, S., & Steinmayr, R. (2019). Non Vitae Sed Scholae Discimus? Schooling Fosters Intelligence. Neuroforum (Vol. 0). doi: 10.1515/nf-2018-0027

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2018
  • Bergold, S. & Steinmayr, R. (2018). Personality and Intelligence Interact in the Prediction of Academic Achievement. Journal of Intelligence, 6, 27. doi: 10.3390/jintelligence6020027
  • Heyder, Anke, Bergold, Sebastian, & Steinmayr, Ricarda. (2018). Teachers' knowledge about intellectual giftedness: A first look at level and correlates. Psychology Learning and Teaching, 17, 27-44. doi:10.1177/1475725717725493
  • Kretzschmar, A., Spengler, M., Schubert, A.-L., Steinmayr, R., Ziegler, M. (2018). The Relation of Personality and Intelligence - What can the Brunswik Symmetry Principle tell us? Journal of Intelligence, 6, 30; doi:10.3390/jintelligence6030030
  • Steinmayr, R., Heyder, A., Naumburg, C., Michels, J., & Wirthwein, L. (2018). School-Related and Individual Predictors of Subjective Well-Being and Academic Achievement. Frontiers in Psychology, 9(2631). doi: 10.3389/fpsyg.2018.02631
  • Steinmayr, R., Weidinger, A.F. & Wigfield, A. (2018). Does Students’ Grit Predict Their School Achievement Above and Beyond Their Personality, Motivation, and Engagement? Contemporary Educational Psychology53, 106-122. doi: 10.1016/j.cedpsych.2018.02.004
  • Bergold, S., Wirthwein, L. & Steinmayr, R. (2018). Subjective well-being of intellectually gifted children and adolescents. In I. Gonzáles-Burgos (Ed.), Psychobiological, clinical, and educational aspects of giftedness (pp. 143-165). Hauppauge, NY: Nova.
  • Heyder, A., Vaskova, A., Hußmann, A. & Steinmayr, R. (2018). Wissen von angehenden Lehrkräften zu Diversität im Kontext schulischer Inklusion: Die Entwicklung eines Wissenstests und erste Ergebnisse. In Hußmann, S. & Welzel, B. (Hrsg). Dortmunder Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung. (S. 267-277). Münster: Waxmann.
  • Steinmayr, R., Sauer, J. & Gamsjäger, E. (2018). Prognose. In D.H. Rost, S. Buch & J. Sparfeldt (Hrsg.), Handwörterbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 653 - 665). Weinheim: Beltz.
  • Wirthwein, L., Steinmayr, R. & Bergold, S. (2018). Wohlbefinden und Schulleistung. In K. Rathmann & K. Hurrelmann (Hrsg.), Leistung und Wohlbefinden in der Schule: Herausforderung Inklusion (S. 105-120). Weinheim: Beltz.

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2017
  • Steinmayr, R., & Kessels, U. (2017). Good at school = successful on the job? Explaining gender differences in scholastic and vocational success. Personality and Individual Differences, 105, 107-115.  http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2016.09.032
  • Bergold, S., Wendt, H., Caspar, D., & Steinmayr, R. (2017). Scholastic Competencies: Their Interrelatedness and Gender Differences at Their High End. Journal of Educational Psychology, 109, 439 - 449. doi:10.1037/edu0000140
  • Weidinger, A., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2017). Changes in the Relation between Competence Beliefs and Achievement in Math across Elementary School Years. Child Development. doi:10.1111/cdev.12806
  • Weidinger*, A., Steinmayr*, R., & Spinath, B. (2017). Math Grades and Intrinsic Motivation in Elementary School: A Longitudinal Investigation of Their Association. British Journal of Educational Psychology. (*contributed equally). doi:10.1111/bjep.12143
  • Heyder, A., Kessels, U., & Steinmayr,  R. (2017). Explaining academic-track boys’ underachievement in language grades: Not a lack of aptitude but students’ motivational beliefs and parents’ perceptions? British Journal of Educational Psychology. doi:10.1111/bjep.12145
  • Bergold, S., Wirthwein, L., Rost, D. H., & Steinmayr, R. (2017). What happens if the same curriculum is taught in five
    instead of six years? A quasi-experimental investigation of the effect of schooling on intelligence. Cognitive Development, 44, 98-109. doi:10.1016/j.cogdev.2017.08.012

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2016
  • Bergold, S., & Steinmayr, R. (2016). The relation over time between achievement motivation and intelligence in young elementary school children: A latent cross-lagged analysis. Contemporary Educational Psychology, 46, 228-240. doi:10.1016/j.cedpsych.2016.06.005
  • Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and Individual Differences, 49, 162-170. doi:10.1016/j.lindif.2016.06.008
  • Meißner, A., Greiff, S., Frischkorn, G.T., & Steinmayr, R. (2016). Predicting Complex Problem Solving and school grades with working memory and ability self-concept. Learning and Individual Differences, 49, 323-331. doi:10.1016/j.lindif.2016.04.006
  • Schwinger, M., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2016). Achievement goal profiles in elementary school: Antecedents, consequences, and longitudinal trajectories. Contemporary Educational Psychology, 46, 164-179. doi:10.1016/j.cedpsych.2016.05.006
  • Weidinger, A., Spinath, B. & Steinmayr, R. (2016). Why Does Intrinsic Motivation Decline Following Negative Feedback? The Mediating Role of Competence Beliefs and its Moderation by Goal Orientations. Learning & Individual Differences, 47, 117-128. doi:10.1016/j.lindif.2016.01.003
  • Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N., & Wirthwein, L. (2016). Subjective Well-Being, Test Anxiety, Academic Achievement: Testing for Reciprocal Effects. Frontiers in Psychology, 6. doi:10.3389/fpsyg.2015.01994
  • El-Khechen, W., Ferdinand, H.D., Steinmayr, R., & McElvany, N. (2016). Language‐related values, reading amount, and reading comprehension in students with migration backgrounds. British Journal of Educational Psychology, 86, 256-277. doi:10.1111/bjep.12102
  • Wendt, H., Steinmayr, R. & Kasper, D. (2016). Geschlechterunterschiede in mathematischen und naturwissenschaftlichen Kompetenzen. In H. Wendt, W. Bos, C.Selter, O. Köller, K. Schwippert & D. Kasper (Hrsg.). TIMSS 2015. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland (S.257-298). Münster: Waxmann.
  • Weidinger, A. F., & Steinmayr, R. (2016). Zur Entwicklung der Motivation in der Grundschule - Was macht den Unterschied? In H. Griest, T. Goll & A. Hartinger (Hrsg.), Die Anschlussfähigkeit des Sachunterrichts - zwischen Kompetenzorientierung und Persönlichkeitsentwicklung, Lebenswelt- und Fachbezug (S. 35 - 48). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

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2015
  • Steinmayr, R., Bergold, S., Margraf-Stiksrud, J., & Freund, P. A. (2015). Gender differences on general knowledge tests: Are they due to Differential Item Functioning? Intelligence, 50, 164-174.
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2015). Intelligence as a potential moderator in the Internal/External Frame of Reference Model. Journal of Educational Research Online, 7, 198-218.
  • Bergold, Sebastian, Wirthwein, Linda, Rost, Detlef H., & Steinmayr, Ricarda. (2015). Are gifted adolescents more satisfied with their lives than their nongifted peers? Frontiers in Psychology, 6. doi:10.3389/fpsyg.2015.01623
  • Crede J., Wirthwein L., McElvany, N. & Steinmayr, R. (2015). Adolescents’ academic achievement and life satisfaction: the role of parents’ education. Frontiers in Psychology. 6:52.
  • Dinger, F.C., Dickhäuser, O., Hilbig, B.E., Müller, E., Steinmayr, R., & Wirthwein, L. (2015). From basic personality to motivation: Relating the HEXACO factors to achievement goals. Learning and Individual Differences, 40, 1-8. doi:10.1016/j.lindif.2015.03.023
  • Christiansen, H., Hirsch, O., König, A., Steinmayr, R., & Röhrle, B. (2015). Prevention of ADHD related problems: a universal preschool program. Health Education, 115, null. doi:10.1108/HE-03-2014-0040
  • Weidinger, A., Spinath, B. & Steinmayr, R. (2015). Zur Bedeutung von Grundschulnoten für die Veränderung von Intrinsischer Motivation und Fähigkeitsselbstkonzept in Deutsch.  Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 29, 193-204.

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2014
  • Steinmayr, R., Meißner, A., Weidinger, A. F. & Wirthwein, L. (2014). Academic Achievement. In L. H. Meyer (Ed.) Oxford Bibliographies Online: Education. New York: Oxford University Press.
  • Steinmayr, R., Schöne, C. & Wirthwein, L. (2014). Gender and Numerical Intelligence: Does Motivation Matter? Learning & Individual Differences, 32, 140-147.
  • Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106, 744-761.
  • Blümke, M., Bipp, T., Heene, M. & Steinmayr, R. (2014). Das Führungskompetenzmodell des ‚Adaptive Leadership Competency Profile (ALCP)‘: Eine Gültigkeitsprüfung mithilfe der Probabilistischen Testtheorie. Wirtschaftspsychologie, 16, 81-94.
  • Spinath, B., Eckert, C. & Steinmayr, R. (2014). Gender differences in school success: What are the roles of students’ intelligence, personality and motivation? Educational Research, 56, 230-243.
  • Rost, D.H., Wirthwein, L. & Steinmayr, R. (2014). Wie brauchbar ist der „Overexitability Questionnaire-Two (OEQII)“?– Entwicklung und psychometrische Analyse einer reduzierten deutschsprachigen Version (Übersensibilitätsfragebogen OEQ-D) sowie erste Validitätshinweise. Diagnostica, 60, 211-228.

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2013
  • Steinmayr, R. & Meißner, A. (2013). Zur Bedeutung des Fähigkeitsselbstkonzeptes und der Intelligenz bei der Vorhersage von Noten und standardisierten Leistungstests. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27, 273-282.
  • Wirthwein, L., Sparfeldt, J.R., Pinquart, M., Wegerer, J. & Steinmayr, R. (2013). Achievement Goals and academic achievement: A closer look at moderating factors. Educational Research Review, 10, 66-89.
  • Dinger, F. C., Dickhäuser, O., Spinath, B., & Steinmayr, R. (2013). Antecedents and consequences of students' achievement goals: A mediation analysis. Learning and Individual Differences, 28, 90-101.
  • Kessels, U. & Steinmayr, R. (2013). Macho-Man in school: Toward the Role of Gender Role Self-Concepts and Help-Seeking in School Performance. Learning and Individual Differences, 23, 234-240.
  • Kessels, U. & Steinmayr, R. (2013). Der subjektive Wert von Schule in Abhängigkeit vom verbalen und mathematischen Selbstkonzept. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27, 105-113.

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2012
  • Spinath, B. & Steinmayr, R. (2012). The Roles of Competence Beliefs and Goal Orientations for the Change in Intrinsic Motivation. Journal of Educational Psychology, 104, 1135-1148.
  • Freiberger, V., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2012). Students´ Competence Beliefs and Their Perceived Teachers´ Ability Evaluations- How do both Contribute to Students´ Intrinsic Motivation and Achievement in Math? Learning and Individual Differences, 22, 518-522.
  • Bipp, T., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2012). A functional look at goal orientations: Their role for self-estimates of intelligence and performance. Learning and Individual Differences, 22, 280-289.
  • Schwinger, M., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2012). Not all roads lead to Rome—Comparing different types of motivational regulation profiles. Learning and Individual Differences, 22, 269-279.
  • Steinmayr, R., Dinger, F. C., & Spinath, B. (2012). Motivation as a mediator of social disparities in academic achievement. European Journal of Personality, 26, 335-349.

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2011
  • Blickle, G., Momm, T., Liu, Y., Witzki, A., & Steinmayr, R. (2011). Construct validation of the Test of Emotional Intelligence (TEMINT): A two-study investigation. European Journal of Psychological Assessment, 27, 282-289.
  • Steinmayr, R., Bipp, T., & Spinath, B. (2011). Goal orientations predict academic performance beyond intelligence and personality. Learning and Individual Differences, 21, 196-200.
  • Steinmayr, R., & Amelang, M. (2011). Zur Diagnostik konnotativ negativ besetzter Konstrukte am Beispiel von Narzissmus, Machiavellismus und Psychopathie. In L. Hornke, M. Kersting & M. Amelang (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Band IV – Persönlichkeitsdiagnostik (S. 639-688). Göttingen: Hogrefe.
  • Steinmayr, R., & Reuschenbach, B. (2011). Erfassung  von Angst im Krankenhaus. In B. Reuschenbach & C. Mahler (Hrsg.), Handbuch pflegebezogener Assessmentverfahren. (S. 441-458). Bern: Huber Verlag.
  • Steinmayr, R., Schütz, A., Hertel, J., & Schröder Abé, M. (2011). Mayer-Salovey-Caruso Test zur Emotionalen Intelligenz (MSCEITTM). Deutschsprachige Adaptation des Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEITTM) von John D. Mayer, Peter Salovey und David R. Caruso. Bern: Verlag Hans Huber.  

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2010
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2010). Konstruktion und erste Validierung einer Skala zur Erfassung subjektiver schulischer Werte (SESSW). Diagnostica, 56, 195-211.
  • Steinmayr, R., Beauducel, A. & Spinath, B. (2010). Do sex differences in a faceted model of fluid and crystallized intelligence depend on the method applied? Intelligence, 38, 101-110.
  • Steinmayr, R., Dinger, F. C., & Spinath, B. (2010). Parents? education and children?s achievement: the role of personality. European Journal of Personality, 24, 535-550.
  • Steinmayr, R., Ziegler, M & Träuble, B. (2010). Do intelligence and sustained attention interact in predicting academic achievement? Learning and Individual Differences, 20, 14-18.

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2009
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2009). What explains boys’ stronger confidence in their intelligence? Sex Roles, 61, 736-749.
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19, 80-90.
  • Schwinger, M., Steinmayr, R. & Spinath, B. (2009). How do motivational regulation strategies affect achievement: mediated by effort management and moderated by intelligence. Learning and Individual Differences, 19, 621-627.

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2008
  • Spinath, B. & Steinmayr, R. (2008). Longitudinal analysis of intrinsic motivation and competence beliefs: Is there a relation over time? Child Development, 79, 1555-1569.
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2008). Sex differences in school achievement: What are the roles of personality and achievement motivation. European Journal of Personality, 22, 185-209.
  • Amelang, M. & Steinmayr, R. (2008). Nürburgring 1980: Der Zweikampf zwischen Jon Ekerold und Toni Mang. VFV-Info, 40, 16-18.
  • Steinmayr, R. (2008). Testrezension - DISK-GITTER mit SKSLF-8 – Differentielles Schulisches Selbstkonzept Gitter mit Skala zur Erfassung des Selbstkonzeptes schulischer Leistungen und Fähigkeiten. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 22, 165-169.
  • Steinmayr, R., Stürmer, T. & Amelang, M. (2008). Kognitionen zur Entstehung von Krebs und kardiovaskulären Erkrankungen. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 16, 73-82.
  • Steinmayr, R. & Kersting, M. (2008). Verfälschbarkeit von Persönlichkeitstests – Ein Problem für die Soziale Akzeptanz. In W. Sarges & Scheffer, D. (Hrsg.), Innovationen in der Eignungsdiagnostik (S. 31-40). Göttingen: Hogrefe.
  • Knapp-Rudolph, M., Steinmayr, R. & Amelang, M. (2008). Konstruktion und Erprobung des Adaptiven Tests zur Erfassung von Emotionsregulation (ATEM) als einer Facette von Emotionaler Intelligenz. In W. Sarges & Scheffer, D. (Hrsg.), Innovationen in der Eignungsdiagnostik (S.145-154). Göttingen: Hogrefe.
  • Bipp, T., Steinmayr, R. & Spinath, B. (2008). Personality and achievement motivation: Relationship among Big Five domain and facet scales, achievement goals, and intelligence. Personality and Individual Differences, 44,  1454-1464.

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2007
  • Steinmayr, R. & Spinath, B. (2007). Predicting school achievement from motivation and personality. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie  [German Journal of Educational Psychology], 21, 207-216.
  • Steinmayr, R. & Schmidt, S. (2007). Metakognitionen. In J. Zumbach & H. Mandl (Hrsg.), Pädagogische Psychologie in Theorie und Praxis  (S. 105-112). Göttingen: Hogrefe.
  • Steinmayr, R. (2007). Anforderungsanalyse bei Führungskräften. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.
  • Steinmayr, R. & Amelang, M. (2007). Intelligenz und Intelligenztests. In K. Landau (Hrsg.), Lexikon Arbeitsgestaltung – Best Practice im Arbeitsprozess (S. 693-695). Stuttgart: Gentner Verlag.

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2006
  • Steinmayr, R. & Amelang, M. (2006). Untersuchungen zur Kriteriums-Validität des I-S-T 2000 R an Erwachsenen beiderlei Geschlechts. Diagnostica, 52, 181-188.
  • Amelang, M. & Steinmayr, R. (2006). Is there a validity increment for tests of Emotional Intelligence in explaining the variance of performance criteria? Intelligence, 34, 459-468.
  • Harris, J.A., Steinmayr, R. & Amelang, M. (2006). Inter- and Intraindividual Differences in Personality in Two German Samples of High and Low Intelligence. Personality and Individual Differences, 40, 433-440.
  • Steinmayr, R. (2006). Personalauswahlverfahren – Prozess und Soziale Akzeptanz aus Sicht der Bewerber. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

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Unveröffentlichte Arbeiten
  • Steinmayr, R. (2005). Kompetenz- und eigenschaftsbasierte Anforderungsanalysen an Stichproben von Führungskräften und Mitarbeitern. http://www.ub.uni-heidelberg.de/archiv/5974
  • Sonntag, Kh., Schmidt-Rathjens, C. & Steinmayr, R. (2003). Anpassung eines Analyseverfahrens zur Neudefinition der Aufgaben- und Anforderungsprofile für Funktionsträger im Bereich Poststellen und Verkauf (PV) der Schweizerischen Post. Endbericht und Datenband. Heidelberg: ABO-Institut.
  • Steinmayr, R. (2002). Die soziale Akzeptanz von Personalauswahlverfahren – Untersuchung zum Berliner Intelligenz-Struktur-Test der Deutschen Gesellschaft für Personalwesen (BIS-r-DGP) und den Skalen zur Service- und Kundenorientierung (SKASUK). RWTH Aachen: Unveröffentlichte Diplomarbeit.
  • Vink, P., Steinmayr, R. & Noro, K. (2001). Essential roles in a participatory improvement process. Participative Simulation for Integral Manufacturing enterprise renewal, Periodic Progress Report No: 2, S. 50-56.

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Vollständiges Publikationsverzeichnis inkl. Kurzbeiträge auf Konferenzen

Link zum Publikationsverzeichnis

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Größere Forschungsprojekte (länger als 1 Jahr)


2016 - 2017

Stiftung Mercator GmbH:
„FA(IR)BULOUS – Faire Beurteilung des Leistungspotentials unterprivilegierter Schülerinnen und Schüler“
(Laufzeit: 01.01.16 – 31.12.17)

2015 - 2017

Stadt Hamm:
„[Förderuniversum]“
(Laufzeit: 01.10.2015 - 30.09.2017)

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